اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حکایت سریالی ساخت موزه دفاع مقدس خراسان -1

ساخت موزه دفاع مقدس خراسان‌رضوی در گیر و دار وعده‌ مسئولان

خبرگزاری فارس: حکایت سریالی ساخت موزه دفاع مقدس خراسان‌رضوی اکنون به موزه‌ای از وعده‌ها تبدیل شده است.

ساخت موزه دفاع مقدس خراسان‌رضوی در گیر و دار وعده‌ مسئولان

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ترکش پوست را پاره می‌کند، گوشت را می‌شکافد، جلو می‌رود و جلوتر و احتمالاً بعد از قطع‌کردن سیاه‌رگی، جایی وسط ماهیچه قلب متوقف می‌شود. سال‌ها بعد گروه «تفحص» چند تکه استخوان پیدا می‌کنند.

از رگ و گوشت خبری نیست حتی از قلب هم چیزی جز همین ترکش باقی نمانده و سهم آدم‌های سال‌ها بعد، همین تکه آهن خواهد بود از یک اتفاق بزرگ.

این وسط شاید جای این یک تکه آهن از یک آدم؛ یک پلاک روی سینه یک پیکر یا اصلاً لِنگه پوتینی باشد که در میانه میدان مین جامانده، همه این‌ها پاره‌های یک تاریخ هستند که باید مثل خُرده‌های یک پازل کنار هم جمع‌شان کنی و روایت‌شان را بگویی و بنویسی...

اما جای این خاطره‌ها نمی‌تواند خیلی دور باشد باید آنها را جلوی چشم گذاشت تا یادمان نرود که روزگاری این طرف خاکریزها، سفره عقد دختری به ضمیمه دامادش توی آتش سوخت، کودکی حالا مردی بیست و چند ساله‌ای است اما پدرش را حتی یک لحظه هم ندیده و مادری که چهار پسرش را از فاصله سنگ سرد و خاکِ گور هر پنج‌شنبه ملاقات می‌کند و آن طرف خاکریز هم پرده در پرده، حماسه رقم می‌خورده در دفاعی مشروع...

همه این پاره‌های خاطره را باید حفظ کرد تا تک‌هایی از تاریخ این کشور ماندگار شود شاید در چهار دیواری یک «موزه»...

حدود یکسال و 10 ماه است که همدانی‌ها که در دفاع مقدس با یک تیپ حضور داشتند، صاحب موزه‌ای برای میراث دوران جنگشان شده‌اند.

چیزی حدود 13 سال است که کرمانی‌ها هم برای یادگاران آن دوران فضایی را با عنوان «باغ موزه» تدارک دیده‌اند.

اما خراسان بزرگ با 23 هزار شهید و دارا بودن 9.5 درصد کل اعزام‌های کشور؛ 14 سالی می‌شود که انتظار موزه‌ای را می‌کشد تا میراث آن دوران را در دل خود جای دهد.

این گزارش قرار است بهانه آن باشد تا دلایل بر زمین ماندن طرحی که مسئولان در این سال‌ها بر انجام آن مکرر اصرار ورزیده و تاکید کرده‌اند اما با این وجود به سرانجام نرسیده را بررسی کند تا سهم مردم برای داشتن چنین مکانی وسط وعده‌ها و اختلافات مسئولان پاس نخورد.

5110 روز انتظاری که پایان ندارد؛ موزه روی تقویم

برای بررسی ابعاد ماجرا «باغ موزه دفاع مقدس» خراسان که قرار بود میراث ماندگار دفاع مقدس را در دل خود جای دهد، باید روی تقویم به عقب بازگردیم:

سال 76؛ شروع ماجرا

دبیرخانه کنگره شهدای خراسان کارش را آغاز کرده است، در یکی از جلسات حرف احداث باغ موزه‌ای برای یادگاران دفاع مقدس مطرح می‌شود، موضوعی که در آن سال در حد یک حرف و ایده باقی می‌ماند.

مرداد 85، ماجرا بعد از یک‌سال جدی می‌شود

یک روز گرم تابستان 85، دوره دوم شورای اسلامی شهر مشهد، جلسه داغی را پشت سر می‌گذارد.

نامه‌ای از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌رضوی در رابطه با احداث موزه دفاع مقدس در این جلسه قرائت می‌شود.

نمایندگان شورای شهر و مسئولان حاضر بحث می‌کنند، وسط حرف هم می‌آیند و چانه می‌زنند تا نهایتاً دست‌ها به تایید مصوبه‌ای بالا می‌رود که می‌گوید: 2 تا 3 هزار مترمربع زمین در مجاورت تپه نورالشهدای کوهسنگی برای ایجاد فضای ساختمانی موزه دفاع مقدس در اختیار بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس قرار گیرد و طی دو ماه نقشه‌های اجرایی آن تحویل شورا و شهرداری شود.

در این مصوبه تاکید شده که بنیاد مکلف است پس از تحویل زمین ظرف 12 ماه نسبت به اجرای پروژه و پیشرفت فیزیکی 30 درصد عملیات آن اقدام کند.

16 دی ماه 1386؛ مصوبه‌ای که بر می‌گردد

در این جلسه طرح جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد درباره اختصاص 10 هکتار زمین برای احداث موزه دفاع مقدس به تصویب اعضای حاضر در جلسه علنی نرسید.

کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد پیش از این در اظهار نظری بیان کرده بود: با عنایت به محدود بودن فضای پیشنهادی 2 تا 3 هزار مترمربع از اراضی پارک کوهسنگی برای ایجاد موزه دفاع مقدس که در 24 مرداد ماه 85 به تصویب شورای شهر مشهد رسیده، شهرداری مشهد موظف شد ظرف مدت یک ماه، زمینی را به مساحت حداقل 10 هکتار در مناطق چهار و پنج شهرداری جانمایی و برای ساخت موزه معرفی کند.

در همین جلسه پژمان شهردار مشهد عنوان می‌کند: در ضرورت ایجاد موزه دفاع مقدس در شهر مشهد تردیدی نیست و بر اساس آخرین گفت‌وگو با استاندار و مسئولان استان و بازدید میدانی قطعه زمینی در ضلع جنوب پارک کوهسنگی و مجاور بزرگراه و آموزشگاه ثامن‌الائمه(ع) که از اراضی سپاه پاسداران است(بخشی از زمین مجتمع آیه‌ها) و دارای کاربری فرهنگی است به این مهم اختصاص یافته است.

شهردار مشهد در ادامه توضیح می‌دهد که سردار صفوی (فرمانده وقت سپاه) نیز با واگذاری حدود 7 هکتار به این مجموعه موافقت کرده و ضرورتی برای پیگیری و تأمین زمین در نقطه دیگری از شهر وجود ندارد.

به گفته وی، شهرداری مشهد موافقت کرده است در صورت ایجاد موزه دفاع مقدس با ساخت زیرگذری مناسب ارتباط آن را با مجموعه پارک کوهسنگی برقرار کند.

وی از اعضای شورای شهر می‌خواهد اجازه دهند پرونده 7- 6 ساله موزه دفاع مقدس در مشهد به نتیجه رسیده و بسته شود. (به نقل از روزنامه خراسان- ضمیمه خراسان رضوی - مورخ پنج‌شنبه 1388/07/02 شماره انتشار 17372)

دی‌ماه 88؛ استاندار وارد ماجرا می‌شود

22 دی 1388 خبری در رسانه‌های استان منعکس می‌شود که «طی حکمی از سوی رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور، استاندار خراسان‌رضوی به عنوان فرمانده قرارگاه پارک موزه استان منصوب شد.»

در بخشی از حکم سردار باقرزاده رئیس این بنیاد آمده است: «به منظور هدایت کلی و هماهنگی برای ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان خراسان‌رضوی پارک موزه به عنوان فرمانده قرارگاه تعیین و منصوب می‌شوید.»

آبان 89 ؛پای رئیس جمهور هم به ماجرا کشیده می‌شود

فرمانده سپاه امام رضا (ع) که عنوان جانشین فرماندهی قرارگاه موزه دفاع مقدس استان را به عهده دارد، در مورخ 20 آبان‌ماه 89 در گفت‌وگو با روزنامه خراسان از تشکیل این جلسه با حضور رئیس بنیاد حفظ آثار کشور و استاندار خبر می‌دهد و می‌گوید: در این جلسه قرار شد استاندار با رئیس جمهور مذاکره و مصوبه‌ای اخذ کند، چون استاندار برای هزینه کرد منابع نیاز به مجوز دارد؛ از این رو به نظر می‌رسد مشکلی پیش روی موزه دفاع مقدس استان نیست، چرا که زمین را ما باید در اختیار قرار دهیم که آن را تحویل می‌دهیم.

سردار احمدی در پاسخ خراسان درباره زمین تأکید می‌کند: برای تحویل زمین از مجتمع آیه‌ها هیچ مشکلی وجود ندارد و شاید در انتخاب موقعیت اختلاف‌نظر باشد که این مسئله هم با نظر مشاور رفع می‌شود.

آذر 89؛ یک تفاهمنامه و امیدی برای پایان ماجرا...

اواخر آذرماه 89 است که خبر می‌رسد؛ سرانجام پس از حدود 12 سال بلاتکلیفی موزه دفاع مقدس استان، با انعقاد تفاهمنامه‌ای که در آن مکان قطعی موزه و پیشنهاد اختصاص 15 میلیارد تومان را برای نخستین گام مشخص کرده است، احداث این موزه در مجتمع آیه‌ها قطعی شد.

ماجرا از این قرار است که رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور و استاندار خراسان‌رضوی می‌آیند پای تفاهمنامه‌ای سه‌بندی که در آن بر تعیین مکان احداث، اختصاص 15 میلیارد تومان و تعیین حدود زمین در مجتمع آیه‌ها تأکید شده است.

مهرماه 90؛ مشکل کمیته‌ای می‌شود

در پی نامه‌نگاری‌های بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس با دفتر رهبری و استمداد از مقام مقام‌ رهبری برای حل این مشکل، استاندار خراسان‌رضوی هم دستور تشکیل کمیته‌ای شش نفره و ضرب‌الاجلی هفت روزه می‌دهد.

محمود صلاحی که فرماندهی قرارگاه پارک موزه دفاع مقدس استان را هم برعهده دارد، به این کمیته شش نفره ماموریت می‌دهد طی یک هفته مکان احداث پارک موزه دفاع مقدس مشهد را تعیین کنند.

بسیاری از صاحب‌نظران در آن مقطع ابراز امیدواری می‌کنند که این اقدام در واقع پایانی شود بر یک چالش 13 ساله و آغاز مراحل اجرایی احداث پارک موزه دفاع مقدس استان، اما نمی‌دانند که این ماجرا همچنان سر دراز دارد...

پایان قسمت اول

-----------------------------------------------

گزارش: فاطمه آستانی و مریم قاسمی

-----------------------------------------------

انتهای پیام/ح10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول