اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی خبر داد

وجود 8 هزار قنات و چشمه در خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس: مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی از وجود تعداد 8 هزار رشته قنات و چشمه در این استان خبر داد.

وجود 8 هزار قنات و چشمه در خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمد زهرایی ظهر امروز در جلسه نخستین کارگاه آموزشی «قنات، شاهرگ حیاتی» خراسان جنوبی اظهار کرد: هدف از برگزاری این کارگاه تجمع مقنیان و مجریان مرمت قنوات، همسویی و یکسان کردن فعالیت‌ها و برنامه‌ها، آشنایی و آموزش، ایجاد یک تشکل مستقل واحد برای مقنیان و عوامل اجرای قنوات و ایجاد بستر مناسب به منظور اجرای بهتر، دقیق‌تر و ایمن‌تر اقدامات مرمت و بازسازی قنوات است.

وی ادامه داد: در راستای امر مرمت و بهسازی قنوات برخی از وظایف و رسالت‌ها متوجه مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی است که ایجاد تشکل مقنیان و برطرف کردن مشکل بیمه آنها و سایر عومل اجرایی قنوات از جمله این وظایف محسوب می‌شود.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی تصریح کرد: ایجاد و راه‌اندازی مرکز پژوهشی و دانشکده‌ای در کمیته اجرایی بنیاد بین‌اللملی قنات در خراسان جنوبی، پژوهش در راستای قنوات و ایجاد بانک اطلاعاتی از جمله مواردی است که مسئولان استان باید به آنها توجه و زمینه‌های ایجاد آنان را فراهم کنند.

*ایجاد رشته کاردانی قنات در یکی از دانشگاه‌های خراسان جنوبی ضروری است

زهرایی یادآور شد: هم‌اکنون در این استان تعداد 8 هزار رشته قنات و چشمه موجود است که باید در این راستا حداقل رشته کاردانی قنوات باید در یکی از دانشگاه‌های استان ایجاد و راه‌اندازی شود.

وی از قنات به عنوان میراث ماندگار کویرنشینان یاد کرد و افزود: قنات شاهرگ حیاتی انسان بر روی زمین است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه مقنی‌گری کار و میراث پدران و اجداد ما است، اظهار کرد: با احیای قنوات و تامین آب مورد نیاز مردم به ویژه در نقاط روستایی می توانیم از روند مهاجرت جلوگیری و سبب ماندگاری روستاییان در روستاها شویم.

زهرایی ادامه داد: دقت در نظارت، نظارت بر شیوه اجرای برنامه‌ها و اجرای دقیق دستورالعمل‌ها از وظایف مجریان طرح‌های بهسازی و مرمت قنوات به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه بسیج سازندگی ماموریت‌های متعدد و مختلفی دارد، گفت: بسیج سازندگی هر ساله با همکاری جهادکشاورزی طرح‌های مختلفی را اجرایی می‌کند که طی سال گذشته و امسال حجم پروژه‌ها و اعتبار آنها در استان بیش از سه برابر افزایش یافته و دامنه اقدامات و همکاری این دو نهاد با هم نیز گسترده‌تر شده است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی، ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در راستای با کیفیت کار کردن طرح‌های مرمت قنوات را بسیار موثر خواند و افزود: کار کردن در قنوات خطرناک است ولی با رعایت مسائل ایمنی این خطرها بر طرف می‌شود.

انتهای پیام/ح20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول