اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه قم:

شاخص‏های بصیرت باید در جامعه شناسانده شود

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه و دانشگاه قم گفت: در برهه کنونی، ضرورت دارد تا شاخص‏های بصیرت در جامعه شناسانده شود.

شاخص‏های بصیرت باید در جامعه شناسانده شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شاهرود، حجت‏الاسلام محمد قهرمانی صبح امروز در نشست بصیرتی عاشقان ولایت در شاهرود اظهار داشت: امام علی(ع) شاخص شناخت حق و باطل در جهان و در یک کلام بصیرت مطلق است که همه باید در برابر او زانو زده و شاگردی کنند.

وی اظهار داشت: در روایات اسلامی، این معنا مورد تاکید قرارگرفته که حضرت علی(ع) معیار تشخیص حق و باطل است.

استاد حوزه علمیه و دانشگاه قم افزود: برای تبیین این شاخصه، توجه به معنای این روایت که «علی مع الحق و الحق مع علی یدور حیثما دار» یعنی علی با حق و حق با علی است و هر جا یکی باشد دیگری نیز هست، بسیار مهم بوده زیرا حق و علی دایر مدار یکدیگرند.

قهرمانی بیان داشت: بر این اساس، هر کسی می‌تواند به سادگی با شناخت حق، امام علی(ع) را به عنوان مظهر و مصداق اکمل و اتم آن بنگرد؛ چنان که هر کسی اگر علی(ع) را شناخت به سادگی حقیقت را دریافته است.

استاد حوزه علمیه و دانشگاه قم اضافه کرد: امام علی(ع) شاخص شناخت حق و باطل است؛ بدون آن که برای کسی تردید و مشکل ایجاد شود.

قهرمانی در تبیین شاخصیت امام علی(ع) اظهار داشت: ریشه این امر را باید در عصمت مطلق آن حضرت و فنای ذاتی وی در خداوند جست که از آن به قرب نوافل و فرایض یاد می‌شود.

وی تصریح کرد: امیرمومنان علی(ع) عین‏الله و یدالله و اسدالله و مانند آن است و خداوند امور هستی را از طریق و مجرای علی و ائمه(ع) افاضه و ربوبیت می‌کند.

استاد حوزه علمیه و دانشگاه قم تاکید کرد: محو و فنای آن حضرت در خداوند تا آنجاست که اگر به کفر نمی‌کشید و سخنانی که در حق عیسی‌بن مریم(ع) گفته می‌شد، بیان نمی‌شد، در حق علی (ع) چنان می‌گفتیم که در وهم نگنجد؛ بنابراین ایشان را نه می‌توان خدا خواند و نه بشر، او مادون خدا و مافوق بشر است.

قهرمانی خاطرنشان کرد: با توجه به این اوصاف در وصف امام علی(ع) همان را می‌گوییم که فرمان داده شده (یعنی «نزلونا عن الالوهیه و قولوا فینا ما شئتم»؛ ما را از مقام الوهیت پایین آورید، سپس هر آن چه در حق ما بخواهید، بگویید.

انتهای پیام/ع20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول