اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل زندان‌های قزوین تأکید کرد

کنترل و حمایت‌ زندانیان پس از آزادی

خبرگزاری فارس: مدیرکل زندان‌های قزوین حمایت از مددجویان آزاد شده به ویژه مددجویان جوان و زیر 18 سال را در کاهش جمعیت کیفری ضروری دانست و بر ارائه خدمات حمایتی بیشتر به آن‌ها تأکید کرد.

کنترل و حمایت‌ زندانیان پس از آزادی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی اداره‌ کل زندان‌های قزوین، حمیدرضا فراست‌طلب اظهار داشت: برنامه‌های تربیتی زندانیان، با هدف پیشگیری از تکرار جرم تا پس از آزادی نیز ادامه دارد.

وی افزود: عدم پذیرش یا ناتوانی خانواده در حمایت از زندانی، طرد از سایر محیط‌های اجتماعی از جمله بیکاری یا از دست دادن موقعیت خانوادگی، شغلی و تحصیلی، از جمله مشکلاتی است که زندانیان را پس از آزادی به ارتکاب مجدد جرم سوق می‌دهد.

فراست‌طلب ابراز داشت: بیشتر مددجویان به دلیل نگرش موجود در جامعه با برچسب زندانی بودن، مطرود نهادها و گروه‌های کاری رسمی شده و اغلب آنها برای تأمین معاش زندگی خود و خانواده ناگزیر به اعمال مجرمانه دست می‌زنند.

مدیرکل زندان‌های قزوین با اشاره به سایر موانع موجود برای تغییر سبک زندگی زندانیان بیان کرد: سوءپیشینه کیفری نیز از جمله مواردی است که سد راه تغییر رفتار زندانیان می‌شود؛ نهادها و ارگان‌های تأمین‌کننده مشاغل در سطح جامعه در مواجه با سابقه کیفری زندانیان با عکس‌العملی قاطعانه مانع جذب آنها برای کسب درآمد شده و این خود عامل بسیار بزرگی برای سرخوردگی این‌ دسته از آسیب‌دیدگان اجتماعی است.

وی خاطر نشان کرد: با همکاری نزدیک دادستان محترم قزوین‌، سوء‌پیشینه مددجویانی که فاقد سابقه کیفری هستند و یا مرتکب جرائم غیرمؤثر شده‌اند، مرتفع شود.

فراست‌طلب به نقش مراکز حمایتی از جمله مرکز مراقبت بعد از خروج و انجمن حمایت از زندانیان اشاره کرد و گفت: اساس تشکیل و فعالیت این مراکز پیشگیری از تکرار جرم و ایجاد زندگی سالم برای زندانیان آزاد شده و خانواده آن‌ها است و این دو نهاد بیشتر تلاش خود را برای اثربخشی برنامه‌های اصلاحی به کار گرفته‌اند.

وی تأکید کرد: مددجویانی که پس از آزادی زیر پوشش خدمات اجتماعی قرار گرفته‌اند، انگیزه و گرایش ارتکاب مجدد به جرم در آنها کاهش چشم‌گیری داشته و نرخ بازگشت مجدد آنها با نظارت‌های حداقل سه سال پس از آزادی، به کمتر از سه درصد تقلیل یافته است.

این مقام مسئول یادآور شد: مددجویان در دوران تحمل کیفر از  آموزش‌های لازم بهره‌مند شده و با حمایت‌های تعقیبی پس از آزادی، توسط مرکز مراقبت بعد از خروج ادامه یافته و توانمندی‌های آنها به فعلیت در می‌آید.

مدیرکل زندان‌های قزوین اضافه کرد: برنامه‌ها و آموزش‌ها متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی حاکم بر جامعه است تا مددجو بعد از بازپروری و آزادی از این آموزه‌ها به درستی بهره‌مند شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر خدماتی همچون کارآموزی، ارائه تسهیلات خوداشتغالی، ازدواج، ادامه تحصیل، اعطای تسهیلات حمایتی، خدمات آموزشی، بهداشت و درمان، مشاوره و روان‌درمانی، فرهنگی و مذهبی به زندانیان آزاد شده و خانواده آن‌ها ارائه می‌شود و امیدواریم این خدمات بازپرورانه با حضور و تلاش تمام نهادهای اجتماعی سطح سلامت جامعه را ارتقا بخشد.

انتهای پیام/2667/ت/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول