اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح قزوین تأکید کرد

تعامل بیش از پیش پلیس با مردم

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح قزوین بر تعامل بیش از پیش پلیس با مردم تأکید کرد.

تعامل بیش از پیش پلیس با مردم

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، بهروز‌رضا ضرغامی امروز در دهمین همایش رؤسا و فرماندهان کوپ فرمانده انتظامی استان قزوین که در سالن اجتماعات استانداری این شهر برگزار شد، اظهار داشت: عمده وظایف مهم نیروی انتظامی شامل ایجاد نظم و امنیت در میان جامعه و در بین شهرها و سکونت‌گاه‌های مردم، ایجاد امنیت و نظم در مرزها است، یعنی یکی مرزبانی و دیگری ایجاد امنیت در میان جامعه است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قزوین با اشاره به اینکه قوای امنیتی تکمیل‌ کننده یکدیگر هستند، افزود: مقام قضایی بدون وجود یک پلیس مقتدر قادر به انجام امور خود نیست و پلیس هم در تعامل با مقام قضایی می‌تواند امنیت بهتر را در جامعه برقرار کند.

این مسئول عنوان کرد: نیروی انتظامی برخلاف سایر نیروهای نظامی با یک دشمن آشکار مواجه نیست، بلکه مجرمان و مفسدانی که در جامعه وجود دارند و نیروی انتظامی به عنوان یک نیروی مقتدر باید با آن‌ها مقابله داشته باشد، در میان مردم هستند.

وی افزود: بنابراین اراذل و اوباش و مجرمان در بین مردم جای دارند و شناسایی این افراد و مقابله با آن‌ها برعهده نیروی انتظامی گذاشته شده است.

ضرغامی ابراز داشت: نیروی انتظامی باید با حفظ اقتدار خود و با محبت و صمیمیت اعمال قانون کند، یعنی علاوه بر اینکه باید ارتباط و تعامل خوبی با مردم داشته باشد، اقتدار نیروی انتظامی نیز حفظ شود.

وی افزود: برنامه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه بر این نیست که یک نیروی مقتدر را ضعیف کند، بنا‌‌بر‌این نیروی انتظامی باید ضمن حفظ اقتدار خود بتواند وظایف مهمی که برعهده‌اش گذاشته شده است را به نحو احسنت به انجام برساند.

این مسئول با اشاره به آسیب‌های اجتماعی موجود در جوامع تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی که در جوامع وجود دارد، عموما شامل اعتیاد به مواد مخدر، قاچاق اعم از قاچاق اموال، مواد مخدر، سلاح و مهمات، فساد، طلاق، بیکاری و غیره که ریشه همه این آسیب‌ها جهل و محرومیت نسبی افراد نسبت به ارتکاب این جرایم است، محسوب می‌شود.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قزوین اضافه کرد: نیروی انتظامی یکی از عوامل مقابله با این آسیب‌ها و جرایم است که باید با این آسیب‌های اجتماعی مبارزه کند، البته در قانون پیشگیری از وقوع جرایم، سازمان‌ها و نهادهای مختلفی باید هماهنگ باشند تا بتوانند با آسیب‌های اجتماعی که در جامعه وجود دارد مبارزه کنند، اما عمده کار بر عهده نیروی انتظامی قرار داده شده است.

ضرغامی با بیان اینکه پلیس به دلیل ارتباطات مردمی و گسترده‌ای که دارد می‌تواند با مشکل‌های زیادی روبه‌رو باشد، عنوان کرد: به لطف الهی میزان جرایم در میان کارکنان نیروهای مسلح کم است، اما به دلیل اهمیت کار نیروی انتظامی و نیروهای مسلح، نظام اسلامی خواستار این است که حتی وقوع یک جرم چه به صورت ساده و یا سنگین در نیروهای مسلح ما مشاهده نشود.

وی ادامه داد: بنا‌بر‌این همت نیروهای نظارتی اعم از نهادهای نمایندگی ولی فقیه، عقیدتی سیاسی، بازرسی، حفاظت اطلاعات، فرماندهی و مقامات قضایی بر این است که باید نیروی مسلحی مقتدر داشته باشیم که بتواند اهداف خود را به نحو صحیح در جامعه پیاده کند.

این مسئول با اشاره به اهمیت جلب رضایت مردم از سوی نیروهای مسلح گفت: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به عنوان سازمانی که در بین سایر بخش‌های نظام نزدیک‌ترین سطح تعامل و برخورد با مردم را دارد، لازم است در اجرای مأموریت‌های محوله در برقراری نظم عمومی و امنیت اجتماعی، کسب اعتماد و رضایت مردم را دنبال کند.

*اقدامات پیشگیرانه راهی برای جلب رضایت مردم از دستگاه قضایی و پلیس است

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قزوین عنوان کرد: ما با پدیده مجرمانه در برخی جوامع رو به ‌رو هستیم که یک طرف آن مجرم و طرف دیگر بزه دیده یعنی کسی که از کار مجرم زیان دیده است قرار دارد، همچنین از سوی دیگر با جامعه و واکنش اجتماعی در برابر جرم رو به رو هستیم.

ضرغامی افزود: بنابراین واکنش جامعه در مقابل با پدیده مجرمانه که از طریق اعمال حاکمیت صورت می‌گیرد عمدتا به دو بخش تقسیم می‌شود، یکی واکنش سرکوبگرانه و خشن و دیگری واکنش پیشگیرانه است.

وی با اشاره به واکنش سرکوبگرانه و خشن اظهار داشت: واکنش سرکوبگرانه و خشن زمانی است که جرم واقع شده و ما با یک پدیده مجرمانه روبه‌رو هستیم و قصد داریم مجرم را مجازات کنیم که هدف از مجازات مجرم نیز اصلاح جامعه با اعمال مجازات و اصلاح فرد مجرم است.

این مسئول با اشاره به اینکه واکنش پیشگیرانه نیز شامل دو بخش است، گفت: واکنش پیشگیرانه شامل پیشگیری کیفری و غیرکیفری بوده که پیشگیری‌های کیفری به تمام اقداماتی اطلاق می‌شود که بعد از وقوع جرم صورت می‌گیرد و هدف از این پیشگیری که در واقع مجازات مجرم است التیام زخم بزه دیده، مجازات بزهکار و اصلاح و آرامش جامعه است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قزوین تأکید کرد: باید به دنبال پیشگیری‌های غیر کیفری باشیم و با اقدامات پیشگیرانه موجبات رضایت عمومی از دستگاه قضایی و پلیس را فراهم سازیم.

ضرغامی افزود: سرعت و دقت در رسیدگی، رعایت اصل مساوات در اعمال قانون، اجتناب از تبعیض و بی‌طرفی، حسن اخلاق در برخورد با مردم، تکریم ارباب رجوع و تصحیح سیاست جناحی در کشور می‌تواند به کاهش جرایم کمک کند.

وی اضافه کرد: اما در بخش پیشگیری‌های کیفری که عمده کار نظام اسلامی باید بر این منوال باشد عبارت است از تمام اقدامات و تدابیری که پیش از وقوع جرم برای مقابله با جرایم اتخاذ می‌شود، یعنی باید اساسا کاری انجام دهیم که جرمی واقع نشود.

این مسئول ادامه داد: مخاطب پیشگیری‌های غیرکیفری فرد خاصی نیست، بلکه همه افراد جامعه را در بر می‌گیرد و این اقدامات مثل اقداماتی که در خصوص پیشگیری کیفری بود سرکوبگرانه نیست بلکه نرم و لطیف است و با تشویق روحیه افراد و همان مبحث امر به معروف و نهی از منکر که در فقه اسلام عنوان شده است، باید نمود پیدا کند.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قزوین گفت: باید با فرهنگ‌سازی و کار فرهنگی به اهداف خود در این زمینه دست یابیم.

ضرغامی با اشاره به پیشگیری‌های غیرکیفری تصریح کرد: پیشگیری‌های غیرکیفری نیز شامل پیشگیری فعال و انفعالی است، در پیشگیری‌های انفعالی به دنبال این هستیم که در کوتاه‌ مدت بتوانیم امنیت را در جامعه برقرار کنیم.

وی افزود: اساسا در پیشگیری‌ها به دنبال این هستیم که ریشه‌های فساد را بشناسیم و با آن‌ها مبارزه کنیم، مانند ایجاد کار و اشتغال برای افراد چون بیکاری معضل و فساد برانگیز است، هر چقدر رونق اقتصادی بیشتری در جوامع داشته باشیم این رونق اقتصادی موجب می‌شود اشتغال به کار در بین جوانان بیشتر شده و به تبع آن فساد نیز کاهش یابد.

این مسئول اضافه کرد: ترغیب افراد به ازدواج و ایجاد زمینه‌های لازم برای ترویج ازدواج از دیگر مواردی است که در کاهش جرایم نقش بسزایی دارد و یکی از راه‌های مبارزه علیه فساد است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قزوین ادامه داد: پرکردن اوقات فراغت جوانان، ترویج کتاب و کتابخوانی، نظارت بر جلوگیری از مهاجرت حاشیه‌نشینی به شهرها و ایجاد مسکن مناسب و توجه خاص به کانون‌های فساد و مبارزه منطقی و به دور از احساس با این پدیده‌های مجرمانه از دیگر راه‌های مقابله با فساد در جامعه به شمار می‌رود.

ضرغامی خاطر نشان کرد: این پیشگیری که به پیشگیری فعال معروف است عمدتا هزینه‌بر و زمان‌بر بوده، بنابراین باید طوری عمل کنیم که در جامعه فرهنگ‌سازی شود تا مردم به دنبال امور مجرمانه نباشند.

انتهای پیام/77001/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول