اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس خانه کشاورز چهارمحال و بختیاری:

توسعه پایدار کشاورزی در گروی یکپارچه‌سازی اراضی است

خبرگزاری فارس: رئیس خانه کشاورز چهارمحال و بختیاری گفت: تحقق مکانیزاسیون کشاورزی و افزایش کارآیی در تولید بدون توجه به یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی دور از انتظار خواهد بود.

توسعه پایدار کشاورزی در گروی یکپارچه‌سازی اراضی است

طاهر نوربخش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: توسعه کشاورزی و دستیابی به اهداف تولید محصولات با کیفیت و ایده‌آل در گروی یکپارچه سازی اراضی کشاورزی است.

وی با بیان اینکه یکپارچه‌سازی اراضی، یکجاسازی اراضی و ادغام مزارع کوچک از مهم‌ترین سیاست‌های بنیادی در کشاورزی است، گفت: افزایش تقاضا برای مواد غذایی به سبب افزایش جمعیت و مصرف جهانی موادغذایی باعث افزایش تقاضا برای منابع محدود در بخش کشاورزی مانند زمین، آب، سرمایه، نیروی کار و... می‌شود.

نوربخش ادامه داد: در حال حاضر در سطح کشور تولیدات محصولات کشاورزی در شرایط نظام‌های بهره‌برداری خرده مالک تولید می‌شود، مسأله تقسیم ناشی از ارث زمین و زیاد بودن تعداد فرزندان هر خانوار روستایی نیز باعث تشدید این امر شده است.

رئیس خانه کشاورز چهارمحال و بختیاری اندازه واحد زراعی را یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر و تعیین کننده بازده کشاورزی برشمرد و گفت: تعیین رابطه بین اندازه واحد زراعی و درآمد و هزینه تولید در زراعت مکانیزه و سنتی و مشخص کردن عوامل مؤثر در اختلاف درآمد و هزینه در واحدهای مختلف به انتخاب اندازه مطلوب و ترکیب صحیح عوامل تولید در هر منطقه کشاورزی کمک خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اندازه مطلوب واحد کشاورزی ترکیبی از عوامل تولید را نشان می‌دهد که بالاترین کارآیی را در تولید مقدار معینی محصول داشته باشد.

نوربخش هدف اصلی از توسعه واحدهای زراعی و بزرگ کردن آن را افزایش بهره‌وری و کارآیی تولید کشاورزی دانست و گفت: این هدف ممکن است با هدف تأمین عدالت اجتماعی و برابری امکانات تولید مغایرت داشته باشد.

رئیس خانه کشاورز چهارمحال و بختیاری با اشاره به علل وجود صرفه اقتصادی در واحدهای بزرگ، گفت: با افزایش سطح زیر کشت هزینه ثابت ماشین‌آلات و هزینه فرصت کار و مدیریت کشاورزی به حجم بیشتر محصول تقسیم می‌شود، به این ترتیب در شرایط مساوی هزینه تولید واحدهای بزرگ کمتر از واحدهای کوچک خواهد بود.

وی ادامه داد: واحدهای بزرگ تولید کشاورزی به‌ علت بالا بودن حجم خرید نهاده‌های تولید قادر خواهند بود که این عوامل را ارزان‌تر و احیانا دست اول تهیه کنند، بنابراین واحدهای تولیدی بزرگ علاوه بر امتیازات تکنیکی از امتیازات هزینه‌ای نیز برخوردار خواهند بود.

انتهای پیام/ح20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول