اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال گذشته صورت گرفت

تولید 59 هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی در زنجان

خبرگزاری فارس: مدیر پایگاه انتقال خون استان زنجان گفت: در سال گذشته 59 هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی در استان زنجان تولید شده است.

تولید 59 هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محمد نوری ظهر امروز در نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران با اشاره به روز جهانی اهداکنندگان خون اظهار داشت: میزان تولید خون و فرآورده‌های خونی در سال گذشته نسبت به سال 89 حدود 19 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه اهدا خون هر سال نسبت به سال‌های گذشته با رشد خوبی مواجه می‌شود، خاطر نشان کرد: در سال گذشته میزان اهدا خون نسبت به سال 89 حدود 13 درصد رشد یافته است.

مدیر پایگاه انتقال خون استان زنجان با بیان اینکه در سال گذشته 15 هزار پلاکت خون (یکی از فرآورده‌های خونی) در استان زنجان تولید شده است، ادامه داد: در حال حاضر هیچ گونه مشکلی از نظر کمبود خون در استان زنجان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه پایگاه انتقال خون استان زنجان در سال گذشته 17 هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی به استان‌های همجوار و سایر استان‌ها چون سیستان و بلوچستان و خوزستان ارسال کرده‌ایم، تصریح کرد: در این زمینه نسبت به سال 89 حدود 106 درصد رشد داشتیم که بیشتر خون‌ها به استان‌های آذربایجان‌شرقی و گیلان ارسال شده است.

نوری با بیان اینکه فقط هشت درصد از اهدا کنندگان خون را بانوان شامل می‌شوند، اضافه کرد: با وجود اینکه در کشورهای اروپایی تعداد بانوان اهدا کننده خون با تعداد مردان برابری می‌کند گرایش بانوان به این مقوله کم است و باید فرهنگ‌سازی شود.

وی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین استراتژی های سازمان انتقال خون کشور فرهنگ سازی به منظور افزایش مراجعه بانوان برای اهدا خون و سوق دادن آنها به این امر خداپسندانه است.

مدیر پایگاه انتقال خون استان زنجان با اشاره به اینکه حدود یک هزار و 300 مورد آموزش در سطح استان ارائه داده‌ایم، اضافه کرد: در سال گذشته برای همه دانش‌آموزان استان زنجان دوره‌های آموزشی برگزار شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین افرادی که در استان زنجان خون اهدا می‌کنند در سنین 21 تا 25 سال قرار دارند، تصریح کرد: این امر بیانگر نتیجه بخش بودن آموزش‌های پایگاه انتقال خون استان بوده است.

نوری با اشاره به اینکه شرایط اولیه برای اهدا خون شامل داشتن  حداقل17 سال سن و حداکثر زیر 60 سال، وزن 50 کیلوگرم و نداشتن بیماری است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر 53 درصد از خون‌های اهدا شده در استان زنجان مستمر هستند.

وی با بیان اینکه خون‌های اهدا شده به صورت مستمر نسبت به سال گذشته دو درصد افزایش یافته است، ادامه داد: 98 درصد از خون‌های ارسال شده به بیمارستان‌ها از خون‌های مستمر هستند.

مدیر پایگاه انتقال خون استان زنجان با اشاره به اینکه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ساختمان جدید پایگاه انتقال خون استان زنجان همزمان با هفته دولت افتتاح می‌شود، ادامه داد: این ساختمان به دلیل کمبود اعتبارات با تاخیر مجهز و افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی شعار امسال را "هر اهدا کننده یک قهرمان است" اعلام کرده است، تصریح کرد: اهدا کنندگان خون قهرمانان گمنام محسوب می‌شوند که در مجموع در کشور 2 میلیون اهدا کننده خون وجود دارد.

نوری به گرامیداشت اهدا کنندگانی که بدون چشم‌داشت مادی خون خود را اهدا می‌کنند، اشاره کرد و افزود: ارتقای آگاهی و فرهنگ‌سازی، تشویق و ترغیب اهدا کنندگان و آگاهی دادن به آحاد جامعه از جمله اهداف سازمان بهداشت جهانی محسوب می‌شود.

مدیر پایگاه انتقال خون استان زنجان با تاکید بر اینکه خون ماده‌ای است که جایگزینی برای آن پیدا نشده است، ادامه داد: 43 نفر افراد مبتلا به تالاسمی در استان زنجان وجود دارد که در مجموع طی سال گذشته یک هزار و 300 واحد خون به این افراد تزریق شد.

وی با بیان اینکه در جوامع برخی از عمل‌های جراحی، زایمان‌ها و تولد نوزادهای نارس و حوادث غیرمترقبه نیاز به خون دارند، تصریح کرد: در مجموع از هر سه نفر برای یک نفر نیاز به تزریق خون پیش می‌آید.

نوری با اشاره به اینکه در کشور در هر ثانیه یک واحد خون یا فرآورده‌های خونی به بیماران تزریق می‌شود، خاطرنشان کرد: مدت نگهداری خون و نحوه نگهداری نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه فرآورده‌های خونی بسیار حساس هستند، اظهار داشت: باید به کیفیت نگهداری این فرآورده‌ها توجه شود که هزینه‌های زیادی دارند.

مدیر پایگاه انتقال خون استان زنجان تاکید داشت: سلامتی خون از اهمیت بالایی برخوردار است و باید خون سالم به بیماران تزریق شود و خون باید از بیماری‌های ویروسی کاملا مبرا باشد.

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول