اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در زنجان

عمل جراحی آرتروسکوپی شانه در بیمارستان ارتش زنجان انجام شد

خبرگزاری فارس: عمل جراحی آرتروسکوپی شانه در بیمارستان ارتش برای نخستین بار در زنجان انجام شد.

عمل جراحی آرتروسکوپی شانه در بیمارستان ارتش زنجان انجام شد

مجید عسکری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به اینکه جراحی با آندوسکوپی از 30 سال پیش در جهان مرسوم بوده است، اظهار داشت: این نوع عمل جراحی به دلیل آسیب‌رسانی کمتر به اندام‌ها رواج یافته است.

وی با بیان اینکه در عمل جراحی آندوسکوپی بزرگترین نما از داخل مفصل به پزشک ارائه می‌شود، افزود: در این روش پزشک قادر به تشخیص مشکلات داخل مفصل می‌شود.

متخصص جراح استخوان و مفاصل با اشاره به اینکه از شیوه جراحی آندوسکوپی در ارتوپدی هم استفاده می‌شود، اضافه کرد: این شیوه بیشتر در جراحی زانو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: از زمان شیوع عمل جراحی از طریق آرتوسکوپی این شیوه در ایران مورد استفاده بوده است.

عسکری استفاده از شیوه آرتروسکوپی در جراحی شانه را در ایران محدود اعلام کرد و گفت: این شیوه جراحی در مرکز کشور مورد استفاده بوده است و بیماران هم برای بهره‌مندی از این شیوه به تهران مراجعه می‌کردند.

وی با بیان اینکه شیوه جراحی آرتروسکوپی برای نخستین بار بر روی یک بیمار در زنجان انجام شده است، ادامه داد: در این عمل جراحی بدون بازکردن مفصل آسیب دیده یعنی شانه مورد عمل جراحی قرار گرفته است.

این ارتوپد باقی‌نماندن جای زخم ناشی از عمل جراحی بر روی اندام، رویت همه مشکلات داخلی مفصل آسیب دیده که با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیست، غیرتهاجمی بودن عمل جراحی، آسیب ندیدن دیگر بافت‌ها و نسوج مفصل، ترخیص زودهنگام مریض از بیمارستان و از همه مهم‌تر عدم عفونت محل جراحی را از مزایای استفاده از چنین روش درمانی اعلام کرد.

وی تعداد عمل‌های انجام شده از طریق آرتروسکوپی را در بیمارستان ارتش زنجان، سه عمل جراحی اعلام کرد و گفت: 27 خرداد ماه، 18 و 24 تیرماه زمان عمل‌های جراحی انجام شده بر روی شانه سه مرد بوده است.

عسکری با اشاره به اینکه خیلی از مشکلات مفصل‌ها و عضلات و آسیب‌های استخوانی با استفاده از عمل جراحی آرتروسکوپی قابل درمان است، اضافه کرد: با توجه غیرقابل جبران بودن خطاهای میلی‌متری در جا اندازی مفصل آسیب دیده این شیوه درمان کمک فراوانی به کم‌شدن خطا‌ها می‌کند.

وی تاکید کرد: بسیاری از آسیب‌های نسوج نرم و عناصر نگهدارنده مفصل‌ها و سطوح غضروفی بیماران نیز با استفاده از این شیوه درمانی قابل درمان است.

متخصص جراح استخوان و مفاصل برطرف‌کردن محدودیت‌های حرکتی ناشی از چسبندگی کپسول مفصل‌ها و همچنین در رفتگی مفصل‌های شانه برخی افراد از جمله ورزشکاران از موارد استفاده عمل جراحی آرتروسکوپی عنوان کرد.

وی تاکید کرد: مشکلات 80 درصد از افرادی که با دلایل نامشخص درد و در رفتگی مفصل شانه مراجعه می‌کنند با استفاده از شیوه عمل جراحی آرتروسکوپی حل می‌شود.

عسکری از فعالیت خود در زمینه تعویض مفصل زانو خبر داد و گفت: در سه چهار ماه گذشته 50 عمل جراحی تعویض مفصل زانو و لگن انجام داده است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره زمینه استفاده از تعویض مفصل گفت: عمل تعویض مفصل در بیمارانی انجام می‌شود که مفصل‌های آنها بر اثر ضربه، عفونت و یا سایش تخریب شده است.

این ارتوپد در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره درصد بهبود استخوان یا مفصل آسیب‌دیده تصریح کرد: در افراد بزرگسال فقط 80 درصد آز آسیب‌دیدگی‌ها بهبود می‌یابد و بیماران باید در استفاده از عضو آسیب دیده ملاحظاتی داشته باشند.

وی به بیماران و افرادی که استخوان یا یکی از مفاصل آنها آسیب دیده است، توصیه کرد، روند درمان خود را همراه با پزشک خود طی کنند.

عسکری با تاکید بر نقش مهم طب سنتی در پیشرفت علوم نوین اضافه کرد: هیچ‌کس به دنبال نفی طب سنتی نیست، بلکه موضوع پیشرفت‌های به وجود آمده به مدد این طب است و در واقع می‌توان گفت: طب نوین عصای دست طب سنتی محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس درباره سن کاهش تراکم استخوانی و مشکلات ناشی از آن گفت: همه افراد تا سن 30 سالگی با تغذیه و ورزش به حجم‌سازی و فشردگی استخوانی خود کمک می‌کنند.

متخصص جراح استخوان و مفاصل تاکید کرد: همه انسان‌ها بعد از 30 سالگی دچار افت در حجم‌های استخوانی می‌شوند.

وی فرق افرادی که در جوانی با تغذیه و ورزش اقدام به ایجاد حجم استخوانی و همچنین فشرده‌کردن استخوان‌های خود کرده‌اند با افراد دیگر بعد از 30 سالگی را، کاهش کمتر تراکم استخوانی در آنها اعلام کرد.

عسکری با اشاره به اینکه بانوان بعد از 50 سالگی بیشتر از آقایان دچار کاهش حجم استخوانی می‌شوند، اضافه کرد: امکان کم‌شدن این مشکل با مشورت و هماهنگی پزشک وجود دارد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس درباره چگونگی تامین مواد لازم در دوران قبل از 30 سالگی برای حجم‌سازی در استخوان‌ها گفت: مواد مورد نیاز برای حجم‌سازی و فشرده کردن استخوان در اطراف بشر وجود دارد.

متخصص جراح استخوان و مفاصل با اشاره به اینکه افراد از طریق تغذیه طبیعی می‌توانند مواد مورد نیاز برای رشد بدن خود را دریافت کنند، اضافه کرد: مشکل امروز استفاده از غذاهای آماده است.

وی دومین مسئله در تغذیه درست را طبخ درست مواد غذایی اعلام کرد که باید به صورت تازه مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول