اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی سیستان‌وبلوچستان:

38 بنای تاریخی در سیستان و بلوچستان مرمت شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان‌وبلوچستان گفت: 68 بنای تاریخی به منظور مرمت در استان شناسایی شده که 38 بنا کاملاً مرمت شده است.

38 بنای تاریخی در سیستان و بلوچستان مرمت شد

به گزارش خبرگزاری فارس از زابل، به مناسبت گرامیداشت هفته دولت، چند پروژه میراث فرهنگی در شهرستان زابل با حضور قائم مقام سازمان میراث فرهنگی کشور افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

حسنعلی شهرکی در حاشیه مراسم افتتاحیه مجموعه تفریحی-پژوهشی شهر سوخته در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زابل اظهار داشت: سه حوزه کاری مهم برای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان معرفی شده است.

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان 11 درصد مساحت کل کشور را دارا است و از سال 86 این سه حوزه کاری در استان آغاز شده و تا پایان سال 90 به اتمام رسیده است که یکی از فعالیت‌های مهم صورت پذیرفته در استان، بررسی 5 هزار و 300 بنای تاریخی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان اضافه کرد: همچنین 68 بنای تاریخی برای مرمت شناسایی شده‌اند که 38 مورد تاکنون کاملاً مرمت و بازسازی شده است.

شهرکی بیان داشت: از مصوبات سفرهای هیئت دولت به استان که در دور نخست و دوم سفر به آن تأکید شده است حوزه موزه می‌باشد به طوری که در سال 1384 در استان هیچ موز‌ه‌ای وجود نداشت ولی در حال حاضر  هشت موزه در سطح استان آماده برای بازدیدکنندگان است.

وی گفت: شش موزه هم در سال جاری مورد بهره‌برداری قرار گرفته که در کل 20 موزه برای استان سیستان و بلوچستان برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از نقطه نظر کارشناسان، بزرگترین موزه بعد از انقلاب در استان سیستان و بلوچستان و مرکز آن زاهدان واقع شده که افتتاح این اتفاق بزرگ در دولت نهم و دهم صورت پذیرفته است.

شهرکی به پروژه‌های افتتاح شده در منطقه سیستان اشاره کرد و گفت: امیدواریم با افتتاح این پروژه‌ها، بتوانیم زمینه اشتغال افراد زیادی را فراهم کنیم.

وی افزود: از مجموعه اشیاء فرهنگی که از شهر سوخته و سایر بناهای تاریخی مکشوفه استان به دست آمده است، 8 هزار و 600 نوع اشیاء تاریخی کشف شده می‌باشد که در موزه‌های استان به نمایش گذاشته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان بیان داشت: در حوزه ناحیه تمدنی سیستان نیز چندین پروژه پیشنهاد شده است که بخشی از آنها نیاز به سرمایه‌گذار دارد.

انتهای پیام/غ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول