اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد

ضرورت برنامه‌ریزی عالمانه برای رسیدن به ثبات جمعیتی از نظر هرم سنی

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: ایران کشوری است که رو به کهنسالی می‌رود و از این رو لازم است تا با استفاده از تجربیات، علم و آگاهی و برنامه عالمانه به یک جمعیت با ثبات از نظر سلامت و هرم سنی برسیم.

ضرورت برنامه‌ریزی عالمانه برای رسیدن به ثبات جمعیتی از نظر هرم سنی

 به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، رضا ایمانی بعد از ظهر امروز در همایش استانی سالمندی و سلامت، اظهار داشت: پیری کاهش قوای روانی و جسمی است که در اثر گذشت زمان روی می‌دهد و در کشورهای مختلف با توجه به شرایط فرهنگی تعاریف متعددی دارد.

وی افزود: ایران کشوری است که رو به کهنسالی می‌رود و از این رو لازم است تا با استفاده از تجربیات، علم و آگاهی و برنامه عالمانه به یک جمعیت با ثبات از نظر سلامت و هرم سنی برسیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هزینه سلامت افراد مسن از نظر سلامتی در جامعه بالا است، گفت: افراد مسن اگر دچار بیماری شوند و از نظر سلامتی به آنان آسیبی وارد شود، هزینه‎های سلامتشان نسبت به دیگر اقشار جامعه بالاتر است بنابراین باید با یک برنامه‌ریزی دقیق یک جمعیت مسن سالم داشت که در این صورت یک سرمایه‎گذاری فوق‌العاده سودآور خواهد بود.

وی پیشرفت به سمت پیری را در کشورهای در حال توسعه بسیار بیشتر از کشورهای پیشرفته دانست و گفت: در این گونه کشورها حرکت به سوی سالمندی پرشتاب صورت می‎گیرد ولی خوشبختانه در کشور ما هنوز با توجه به آموزه‌های دینی تکریم سالمندان وجود دارد.

ایمانی سالمندان را نیازمند برطرف کردن احتیاجات معیشتی دانست و تاکید کرد: غذای سالمند باید سبک، قابل هضم  باشد، سالمندان با توجه به شرایط سنی و عدم اشتغال جدی احتیاج به وقت گذرانی پر بار و سالم دارند.

وی نیازهای سالمندان را به چهار گروه تقسیم کرد و افزود: احتیاجات عاطفی، معیشتی، احتیاج به تفریح، احتیاج به شرکت در زندگی اجتماعی و نهایتا امنیت عمده‌ترین نیازهای سالمندان به شمار می‎رود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به برخی از بیماری‎های شایع در سالمندان خاطرنشان کرد: با گذشت سن و ضعف‌های ناشی از آن، بستر بروز بیماری‎های جسمی و روحی برای سالمندان مهیا می‌شود.

ایمانی به برگزاری همایش سالمندی و سلامت اشاره و اضافه کرد: این گونه همایش‎ها بستری را فراهم می‎کند تا برای داشتن سالمندی سالم تلاش داشته و برای تکریم سالمندان برنامه‎ریزی بکنیم.

انتهای پیام/ی20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول