اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل دفتر روستایی و عشایری استانداری گیلان:

106 روستای زیر 20 خانوار گیلان برق دارند

خبرگزاری فارس: مدیر کل دفتر روستایی و عشایری استانداری گیلان از برق‌دار بودن 106 روستای زیر 20 خانوار در گیلان خبر داد.

106 روستای زیر 20 خانوار گیلان برق دارند

سید عیسی مهدوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رودبار پیگیری امور ستادی و عمرانی تمام روستاهای دارای دهیاری و فاقد دهیاری را از وظایف دفتر روستایی و عشایری استان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه سیاست‌های عمومی دولت در بخش توسعه روستایی سرلوحه کارها است، ادامه داد: سال‌ها قبل نظام برنامه‌ریزی مبتنی بر زیر ساخت‌ها و عمران روستاها در چارچوب زیر ساخت‌ها مانند آب و برق، گاز و ... بود.

این مسئول افزود: در گیلان 55 درصد خانوارها دارای گاز خانگی هستند که این آمار رشد بسیار خوبی به ویژه در دولت نهم است.

وی با بیان اینکه حدود 100 درصد روستاهای بالای 20 خانوار گیلان از نعمت برق بهره‌مند هستند، گفت: به جز چند روستا در بخش تالش که اختلاف نظر بین منابع طبیعی با شرکت توزیع برق به دلیل 20 خانوار بودن یا کوچ‌نشینی وجود دارد، دیگر روستاهای بالای 20 خانوار گیلان از برق بهره‌مند هستند.

مهدوی ابراز کرد: حدود هشت هزار و 630 کیلومتر راه روستایی از برکات انقلاب اسلامی برای روستاییان احداث شده است که از این مقدار 42 درصد راه‌های روستای بالای 50 خانوار استان آسفالته هستند.

وی یادآور شد: امیدواریم تا پایان قانون برنامه پنجم تمام روستاهای بالای 50 خانوار و روستاها را از نعمت راه آسفالته برخوردار کنیم.

مدیر کل روستایی و عشایری گیلان، 75 روستای استان را برخوردار از آب شرب دانست و تصریح کرد: حدود یک هزار و 130 روستای گیلان دارای خانه بهداشت هستند که 90 درصد خانوارهای روستایی گیلان را زیر پوشش می‌دهد و تنها 10 درصد روستاهای استان از خدمات خانه بهداشت برخوردار نیستند.

وی با اشاره به اینکه حدود 60 درصد روستاهای استان از پزشک خانواده برخوردارند، اذعان کرد: به لحاظ رشد شاخص بهداشتی از سرفصل خوبی برخورداریم.

مهدوی، تعداد مدارس استان را مازاد بر سرانه مدارس روستاها نامید و افزود: در بحث مدارس شبانه‌روزی مشکل داریم که جزو سیاست‌های دولت است که تعداد مدارس شبانه‌روزی را در برخی از روستاهای نیازمند افزایش دهیم تا بتوانیم در بحث آموزشی روستاها با مشکل مواجه نباشیم.

وی تصریح کرد: به لحاظ بالا رفتن شرایط سنی بسیاری از روستاها فاقد دانش‌آموز واجد شرایط هستند و همین امر موجب شده تا بسیاری از فضای آموزشی روستاها خالی بمانند اما طبق بحثی که در قانون اساسی پیش‌بینی شده، دولت مکلف است در روستاهای دور افتاده برای دانش‌آموزانی که باید ادامه تحصیل دهد، امکانات و تجهیزات فراهم کند و بهترین روش ایجاد مدارس شبانه‌روزی است.

به گفته این مسئول، برخی خانوارهای مناطق محروم از منابع مالی برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان برخوردار نیستند و مدارس شبانه‌روزی بهترین راهکار برای زیرپوشش قرار دادن این دانش‌آموزان است.

انتهای پیام/خ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول