اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور استان‌ها و مؤسسات سازمان دارالقرآن الکریم کشور:

دغدغه مالیاتی از چالش‌های اساسی مؤسسات قرآنی است

خبرگزاری فارس: مدیر امور استان‌ها و مؤسسات سازمان دارالقرآن الکریم، مالیات را دغدغه اصلی مؤسسات قرآنی دانست.

دغدغه مالیاتی از چالش‌های اساسی مؤسسات قرآنی است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حسین بهبودی عصر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دارالقرآن به عنوان حوزه تخصصی قرآنی سازمان تبلیغات از بدو تأسیس سازمان تبلیغات متولی حوزه قرآنی این سازمان بوده است، افزود: دارالقرآن با حضور کارشناسان قرآنی در دفاتر مختلف سازمان در کشور اقدام به انجام فعالیت‌های قرآنی می‌کنند که از طریق مؤسسات تدوین و به استان‌ها ارسال می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 470 دفتر در کل کشور زیر نظر سازمان تبلیغات وجود دارد و در هر دفتر یک پست قرآنی تعریف شده و از این تعداد حدود 270 پست جذب شده‌اند و مابقی نیز به ترتیب جذب می‌شود.

بهبودی بیان داشت: سازمان تبلیغات پس از آموزش و پرورش، بزرگترین شبکه انسانی در حوزه فعالیت‌های قرآنی را دارد که این امر یکی از عوامل موفقیت سازمان در فعالیت‌های قرآنی بوده است.

* سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در ایجاد فضای قرآنی در روستاها قول مساعد دادند

مدیر امور استان‌ها و مؤسسات سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه خانه‌های قرآن در دو حوزه شهری و روستایی فعالیت می‌کنند، افزود: در حوزه روستایی که به واسطه علاقمندی که وزارت کشور برای ایجاد توسعه پایدار و نقش جدی فرهنگ قرآنی دیده شده بود، این رغبت را وزارت کشور در ایجاد خانه‌های قرآنی روستایی داشت.

وی با بیان اینکه سازمان تبلیغات وظیفه‌ای در کشور دارد تا همه نقاط را زیر پوشش قرآنی قرار دهد، افزود: تفاهمنامه‌ای چهار سال قبل بین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور و دارالقرآن منعقد شد تا راه‌اندازی خانه‌های قرآن روستایی ایجاد شود هر چند در نقاطی ایجاد نشد.

وی تعداد خانه‌های قرآنی روستایی را 2 هزار و 200 مورد عنوان کرد و اظهار داشت: در هفته گذشته تفاهمنامه موجود مجدداً با تغییراتی منعقد شد و وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قول مساعد دادند که در ایجاد فضاهای قرآنی در روستاها بیشتر از این حمایت کنند.

بهبودی با اشاره به خانه‌های قرآنی شهری ابراز داشت: این حوزه‌ها با حمایت معاون امور اجتماعی وزارت کشور از ابتدای سال 90 آغاز شده که امیدواریم در سال جاری نیز این اهتمام را داشته و در ایجاد خانه‌های شهری تلاش کنند.

* تأمین اجتماعی 4 ماه گذشته برای بیمه مجدد فعالان قرآنی مقاومت می‌کند

مدیر امور استان‌ها و مؤسسات سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه با اشاره به بیمه فعالان قرآنی نیز گفت: در رابطه با بیمه فعالان قرآنی خیلی تلاش کردیم که بتوانیم یک ردیف مجزا و اختصاصی ویژه فعالان قرآنی و بهره‌مندی فعالان قرآنی از تأمین اجتماعی ایجاد کنیم که تاکنون محقق نشده است.

وی بیان داشت: با وجود اینکه تاکنون برای بیمه در همه عرصه‌ها اقداماتی انجام شده است و برخی اصناف نیز از بیمه‌ها بهره‌مند می‌شوند اما فعالان قرآنی بی‌نصیب مانده‌اند.

بهبودی خاطرنشان کرد: وزارت ارشاد تفاهمنامه‌ای با تأمین اجتماعی در رابطه با بیمه هنرمندان و نویسندگان انجام داد که با هماهنگی تأمین اجتماعی به فعالان قرآنی نیز تعمیم یابد که این تعمیم نیز تنها به فعالان قرآنی که زیر نظر سازمان تبلیغات قرار داشتند، تعلق گرفت و حدود یک سال است که از این بیمه استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای بیمه فعالان قرآنی یک سهمیه 2 هزار نفری اختصاص یافت، افزود: این سهمیه 2 هزار نفری تمام شد و قرار بر این شد که بیمه فعالان قرآنی حد نداشته باشد اما در چهار ماه گذشته برای بیمه مجدد فعالان قرآنی مقاومت می‌کنند.

* بودجه نیم درصدی ادارات به مؤسسات قرآنی تا نیمه سال جاری فرصت هزینه‌کرد دارد

این مسئول با بیان اینکه هر سال بودجه‌ای از سازمان تبلیغات به فعالیت‌های قرآنی اختصاص می‌یابد، افزود: از سال گذشته ردیف جدیدی برای حمایت از فعالیت‌های قرآنی اضافه شد که به اعتبارات نیم درصد دستگاه‌های اجرایی کشور معروف است به طوری که این بودجه‌های نیم درصدی نگهداری می‌شد تا با مدیریت معاون توسعه انسانی رئیس جمهور و سازمان تبلیغات و وزارت ارشاد توزیع شود.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه این نیم درصد را محاسبه کردند که یک هزار و 750 میلیارد تومان برآورد شد، اما به دلایل مختلف هم در میزان و هم موعد پرداخت به تأخیر افتاد و در اواخر اسفند 90 تخصیص پیدا کرد که دیگر نمی‌شد آن را هزینه کرد چرا که باید در همان سال هزینه می‌شد اما شورای انقلاب فرهنگی اجازه گرفت تا این بودجه تا نیمه سال 91 مجوز هزینه‌کرد داشته باشد.

بهبودی اضافه کرد: آنچه که از این نیم درصد و برآورد یک هزار و 750 میلیارد تومان تخصیص ‌یافت، 138 میلیارد تومان بود که سهم سازمان تبلیغات 13 میلیارد تومان بود و فضای مناسبی برای فعالیت‌های قرآنی ایجاد کرد.

وی اذعان داشت: سال قبل دولت برای پرداخت نیم درصد بودجه دستگاه‌ها مکلف شده بود اما امسال واژه تکلیف به مجاز تبدیل شد تا هم به موقع دولت این بودجه را تخصیص دهد و هم بتواند آن تعهد خود را به طور کامل ادا کند.

*در دهه 80 مؤسسات قرآنی روند صعودی داشته‌اند

وی ادامه داد: سازمان دارالقرآن از سال گذشته کیفی‌سازی را آغاز کرده است و با توجه به پیدایش و روند فعالیت مؤسسات مردمی، در دهه 80 این مؤسسات روند صعودی و جهشی را طی کرد.

مدیر امور استان‌ها و مؤسسات سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: در قبل از سال 80 تعداد مؤسسات قرآنی بیش از 30 مورد نبود اما اکنون بالغ بر 5 هزار مؤسسه قرآنی در کشور وجود دارد به طوری که در مواقعی احساس شد که برخی از مؤسسات به تناسب اقتضائات کشور ایجاد نشده و توان پذیرش ندارد.

وی با بیان اینکه اگر برای هر 10 هزار نفر یک مؤسسه ایجاد شود تعداد مؤسسات قرآنی به 70 هزار مؤسسه رسیده و اشباع می‌شود، افزود: امروز احساس می‌کنیم که بدون این تعداد مؤسسات نیز در برخی نقاط به اشباع رسیده است که این امر درست نیست.

بهبودی با بیان اینکه در حال حاضر آن کشش و زمینه‌های لازم برای اقبال عمومی وجود ندارد، گفت: امروز حمایت‌های لازم برای شکوفایی فعالیت‌های مؤسسات قرآنی وجود ندارد و موانع متعدد را در مقابل خود برای اشاعه فعالیت خود دارند.

وی یادآور شد: از 1400 سال پیش است که قرآن توسط بخش مردمی و خودجوش هدایت شده است، کار به گونه‌ای در زمان‌های قدیم راحت‌تر بود به طوری که دولت‌ها خیلی خود را به عرصه قرآنی وارد نمی‌کردند تا اگر حمایتی نمی‌شود شاهد ایجاد مانع تراشی نیز نبودیم.

* دغدغه مالیاتی از چالش‌های اساسی مؤسسات قرآنی است

وی با اشاره به وضعیت کنونی مؤسسات قرآنی افزود: اکنون در سال‌هایی که مؤسسات قرآنی ساماندهی شده است، این امر گاهی اوقات احساس می‌شود نتیجه عکس می‌دهد و دولت‌ها احساس می‌کنند که فضای جدیدی برای درآمدزایی دارند.

مدیر امور استان‌ها و مؤسسات سازمان دارالقرآن الکریم با انتقاد از اخذ مالیات از مؤسسات قرآنی ابراز داشت: متخصصان امر در هر عرصه جدیدی قوانین مالیاتی را وضع می‌کنند و همیشه دغدغه مالیاتی دغدغه اصلی آنها بوده است، به طوری که هر چه متولیان امر مانند ارشاد نیز اقدام کرده‌اند، هنوز نتوانسته‌اند بحث مالیاتی را تبیین کنند و مؤسسات قرآنی مکلف به پرداخت مالیات هستند.

وی بیان داشت: در مواقعی ما بسیاری از مراکز تجاری و خدماتی را داریم که یا حداقل مالیات و یا معافیت مالیاتی دارند که با این وصف این خیلی بد و عجیب است که شاهد اخذ مالیات از مؤسسات قرآنی هستیم.

بهبودی با بیان اینکه در حوزه اطلاع‌رسانی دستگاه‌های مختلفی داریم، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه مؤسسات قرآنی ما نیازمند اطلاع‌رسانی هستند گاهی بنرهایی را نیز که نصب می‌کنند، خراب می‌کنند و در این راستا فاقد فضای اطلاع‌رسانی هستند.

*جامعه قرآنی نیازمند وحدت رویه هستند

وی با اشاره به تعداد متولیان قرآنی اضافه کرد: اگر منظور از متولی مجری است ما هرچه تعدد مجری داشته باشیم، بهتر است اما جامعه قرآنی تمایل دارد، منشأ سیاست‌گذاری باشد و منبع واحدی باشد اما وضعیت فعلی آن است که هم عدم تمرکز و هم عدم هماهنگی دارد.

وی با بیان اینکه در برخی عرصه‌ها الآن دوتولیتی و چندگانه سیاست‌گذار داریم، افزود: در عرصه قرآنی باید وحدت رویه بیشتر از سایر حوزه‌ها باشد، اما با وجود این شعار در عرصه عمل وجود ندارد و در دولت نهم این اختلافات بیشتر بود و در دولت دهم تعدیل شد اما اختلاف سلیقه‌ها حل نشده است.

انتهای پیام/ی10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول